Vergelijking tussen Aug 2009 en 2010
Bewegingen (charters en cargo) REPLO-info
Officieel gepubliceerde gegevens Luchthaven Oostende-Brugge dd 07.09.10
2009 |
2010 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 4.364 |
3.764 |
-13,7% |
Bewegingen (charters en cargo): | 366 |
372 |
+1,6% |
Passagiers: | 31.279 |
33.294 |
+6,4% |
Vracht/ton: | 4.495 |
4.174 |
-7,1% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Aug 2009 en 2010
Bewegingen (charters en cargo) REPLO-info
Officieel gepubliceerde gegevens Luchthaven Oostende-Brugge dd 07.09.10
2009 |
2010 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 25.785 |
26.749 |
+3,7% |
Bewegingen (charters en cargo): | 2.365 |
2.478 |
+4,7% |
Passagiers: | 142.579 |
150.025 |
+5,2% |
Vracht/ton: | 48.617 |
42.006 |
-13,6% |
Commentaar:
Ondanks het feit dat de Neckermann/Thomas Cook groep tal van vluchten annuleerde, slaagde de luchthaven erin betere cijfers te halen. De verhoging (6,4%) is voor het grootste deel te danken aan de inspanningen van Jetair/Jetairfly. Uiteraard heeft het opstarten van de nieuwe dienst op Malaga de cijfers gunstig beïnvloed.
Ook vermeldenswaardig zijn de chartervluchten i.v.m. de internationale voetbalcompetitie: Club Brugge, Cercle Brugge en AA Gent maakten gebruik van de kustluchthaven zowel voor hun eigen verplaatsingen als die van hun bezoekers. Zoals gebruikelijk wordt op de site van het anti-luchthavenclubje hiervan geen melding gemaakt, want het gaat om positief nieuws.
Wij betreuren nog steeds dat Egyptair Cargo een aantal vluchten vanuit Brussels Airport uitvoerde, waardoor het aandeel van de Egyptische vrachtcarrier met ca 50% gedaald is t.o.v. verleden jaar. Samen met het wegvallen van MK Airlines resulteert dit in een kleiner aantal bewegingen met vrachters. Het verlies wordt slechts gedeeltelijk goedgemaakt door een forse stijging van het aantal Allied Air/World Airways vluchten. Toch viel het op, dat het vrachtaanbod in augustus van die aard was, dat beroep moest gedaan worden op maatschappijen als Ethiopian Airlines en Lufthansa Cargo om aan de vraag te voldoen.
Wij durfden te hopen dat, niettegenstaande de tegenslagen, een status quo in de vrachtcijfers zou bereikt worden, maar de cijfers strandden toch op 7,1% minder dan in augustus vorig jaar. Het totaal aantal bewegingen daalde in augustus 2010 met 600 eenheden t.o.v. verleden jaar, wat volledig toe te schrijven is aan de “kleine” luchtvaart. Wij nemen aan dat de oorzaak te zoeken is bij een kleiner aantal trainingsvluchten alsook minder sportvliegtuigen vanwege het minder goed weer.
Waarover klagen de kopmannen van “Club nooit tevreden” dan in feite?
Algemeen stellen we vast, dat in de volledige periode Jan-Aug 2010 het aantal vliegbewegingen met 3,7% gestegen is, terwijl het aantal passagiers 5,2% hoger ligt dan verleden jaar. Met gemiddeld –13,6% vracht werd gedurende de normaal gezien rustige zomermaanden de schade ingelopen met ca 3%.